https://beheer.reislogger.nl/verhalenHaastrecht - Groot-Ammers, Pelgrimspad deel 1, etappe 6

1 november 2015 - Groot-Ammers, Nederland

Eingelijk geen tijd om vandaag te wandelen maar ze geven zulk goed weer op dat ik toch maar gesijpeld heb. De heenreis verliep buitengewoon goed, alleen op den haag centraal 15 min moeten wachten, de bus stond al klaar in Gouda dus ik begon op tijd aan de wandeling. Eerst in Haastrecht wat heen en weer gelopen want ik wist niet meer precies waar ik de vorige week vandaan was gekomen maar na 10 minuten dan toch op de goede weg. Volgens het boekje zouden er veel ooievaars op de route te zien zijn en inderdaad al snel zag er ik twee in de wei maar meer heb ik tot Liesveld er ook niet meer gezien wel heel veel ganzen en reigers. Vlak voordat ik de grasdijk op ging net buiten Haastrecht kwam ik een bord tegen met de afstanden, foto gemaakt maar de juiste afstanden drongen nog niet tot mij door . Op de grasdijk merkte ik toch wel dat de ontmoeting met het slangetje vorige week indruk had gemaakt, ik liep veel naar de grond te kijken, bang dat er ergens op zou trappen. Deze dieren zijn banger voor mij dan ik voor hen hoef te zijn maar toch brr. Achter glas zijn ze al eng laat staan net voor mijn voeten. De ganzen waren onrustig, ik ben nog aan het kijken geweest of er een jager liep maar kon niets ontdekken maar wel mooi telkens de hele grote groepen die opvlogen en aan het roepen waren. Gelukkig was de grasdijk niet lang en ging het verder over fietspad langs de Vlist naar Vlist. Mooie boerderijen, schitterend weer blijft altijd mooi. In Vlist even een café restaurant binnengestapt voor een kop koffie, het personeel zat zelf ook lekker aan de koffie en mee te blèren met André Hazes, gelukkig werd het volume wel gedempt toen ik binnenkwam. Na de koffie doorgewandeld naar Schoonhoven, met het Groot-Rivierenpad ook Schoonhoven aangedaan maar nu vanaf andere kant binnengekomen en geeft toch weer andere indruk. Schoonhoven blijft een schitterende stad om door te lopen, de pont lag aan de schoonhovense kant dus gelijk opgestapt om naar de overkant te gaan. Dure pont, €1,60 voor voetganger bij IJmuiden waren voetgangers gratis . Aan de overkant gelunch heerlijk in het zonnetje op zicht op de Lek, veel scheepvaart op de zondag. Na de lunch ver gelopen naar Nieuwpoort, daar kwam ik weer een richtingaanwijzer tegen met kilometer standen van oa Pelgrimspad. Was het net buiten  Haastrecht naar Amsterdam toe 79 km en 8 naar Schoonhoven, bij Nieuwpoort was het Amsterdam 83 km, thuis heb ik het boekje nagekeken en dan zou ik 92,3 km hebben gelopen. Eerst lopen balen dat ik maar 83 km had gelopen afgelopen weken maar later toch tot conclusie gekomen dat ik eigenlijk nog niet zo lang dit pad liep dus niet zeuren . Helaas was het ooievaarstation bij Liesveld dicht dus door het hek een foto ervan gemaakt, daar zag ik voor deze dag de derde ooievaar. Na Liesveld ging het de lekdijk op naar het dorp Groot-Ammers zelf, het blijft altijd leuk om over de dijk te lopen. In het dorp zelf was de bushalte snel gevonden en ook hier wat geluk, de bus kwam binnen het kwartier. Een lange busrit naar Rotterdam, wel langs Kinderdijk, ik was daar ongeveer 35 jaar geleden geweest maar was vergeten hoe indrukwekkend de molens zijn, het was dat de bus maar 1 X per uur ging anders was ik uitgestapt om langer te kijken. Schitterend gezicht geen wonder dat er zoveel toeristen er naar toe gaan . Rond 16.00 u was ik weer thuis, voldaan een schitterende dag gehad, geen spoortje mist, volop zo'n en bijna windstil rond de 18 Gr en dat voor november