Groot-Ammers - Hardinxveld-Giessendam, Pelgrimspad deel I, etappe 7

8 november 2015 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

Het was een van de laatste regenvrije dagen van november, al vroeg op pad gegaan om te starten in Groot-Ammers, in de bus er naar toe zaten al 2 chinese toeristen om uit te stappen bij de Kinderdijk, helaas was het nog erg mistig dus beetje sneu voor ze. de mist was rond 10 uur aardig opgetrokken toen ik startte met de wandeling, al snel kwam ik buiten het dorp op de molenviergang, blijft zo improsant die grote molens, de tweede molen, de Graaaflandse molen, had ook een vishandeltje erbij en de molenaar was ook een binnenvisser. het was deze morgen erg druk met vissers langs de Molenkade met vissers. Aan het einde een boogbruggetje over, de Kikker, en langs de andere kant van de vaart een eind terug gewandeld. Halverwege ongeveer linksaf een graskade op, deze graskade liep ong 4 km langs de Achterwaterschap, een brede vaart waar het winters heerlijk schaatsen is. weer zo'n boogbruggetje over en een eindje terug lopen langs de andere kant van de vaart naar de Donk, de Donk ligt op een oude rivierduin vanuit de ijstijd, een paar huizen en boerderijen die ong. 6 meter hoger liggen dan de omgeving. Vandaar weer dwars de polder door richting Bleskensgraaf met hopelijk iets waar ik een kop koffie kan drinken want inmiddels had ik daar wel zin in gekregen. Maar helaas niets te vinden dus op het kerkplein maar kopje thee ui de thermosfles en een boterham gegeten.

Na Bleskensgraaf weer een paar kilometer dwars de polder door richting Hardindxveld-Giessendam, de laatste kilometers evenwijdig aan de Betuwelijn ook langs de vindplaats van Trijntje gekomen, Trijntje leefde een paar duizend jaar voor de jaartelling en is gevonden bij de aanleg van de Betuwelijn. Heel eind ging het over de Tiendweg, een naam waarvan de betekenis nog steeds niet helemaal bekend is, ik blijf maar bij de betekenis van innen van belastinggeld.

De laatste meters gingen door het dorp met oude boerderijen, Hardinxveld-Giessendam is erg langgerekt met veel water tussen de wijken door. Helaas was het oude station niet meer in gebruik maar ook hier was er een restaurant in gemaakt zoals het lot dat veel stations treft.

1. Pia:
    5 december 2015
    Supermooie wandeling! Prachtig al die molens in heerlijk Hollands landschap.