overgang helaas zonder stoomtrein

31 oktober 2017 - Beekbergen, Nederland

Koning Willem III
In 1887 werd het spoorlijntje Dieren-Apeldoorn-Zwolle aangelegd, op initiatief van koning Willem III. De koning had oog voor de economische ontwikkeling van het gebied, maar het was ook niet ongunstig dat hij een comfortabel vervoermiddel kreeg tussen Paleis het Loo en één van zijn favoriete buitenhuizen, het landgoed Hof te Dieren. Willem kon zelfs vlak voor het paleis opstappen op een speciaal aangelegd station. Met de aanleg van de spoorlijn trad de koning in de voetsporen van zijn grootvader Willem I, die het Apeldoorns Kanaal had aangelegd.

Industrie
Bij de aanleg eind 19e eeuw was het reizen per spoor de modernste en snelste manier van vervoer. Niet alleen maakte het de bevolking een stuk mobieler, ook het goederenvervoer ging steeds vaker per spoor. Met name de papierfabrieken profiteerden ervan. Ironisch genoeg verdrong de spoorlijn van Willem III op economisch gebied al snel het kanaal van zijn grootvader. Kanaal en spoorlijn volgden ongeveer dezelfde route en concurreerden dus met elkaar.

Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
In de 20e eeuw kreeg het spoorlijntje op zijn beurt weer concurrentie van het wegvervoer. In 1947 stopte het passagiersvervoer, terwijl de laatste goederentrein in 1984 reed. Het lijntje wordt echter sinds 1975 levend gehouden door een particulier initiatief, de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).

overgang helaas zonder stoomtrein

Deze foto werd gemaakt op 31 oktober 2017 in Beekbergen, Nederland met een Nikon Coolpix A300.