Busstation Lichtmis - Station Meppel

3 september 2018 - Meppel, Nederland

Het was weer erg vroeg, pff vakantietijd. Maar ik zat op tijd in de trein en kon in Zwolle een bus eerder nemen dan het reisadvies en had was ook een snelbus. Vanaf het busstation ging het weer de polder door, lange b-wegen langs de trein waar iedere paar minuten een trein langs raasden. Bij mij kwam toen wel de vraag naar boven waarom in de oorlog nooit de spoorlijnen kapot gebombardeerd zijn desnoods iedere nacht zodat de transporten zouden stoppen, het kon toch niet zo zijn dat het bij de legertop niet bekend was dat de mensen vervoerd werden, misschien niet de concentratiekampen maar wel de werkkampen. Vlakbij Staphorst hebben ook 3 werkkampen gelegen die in het najaar van 1942 ontruimd werden de mannen werden overgebracht naar Westerbork en later werden ook hun vrouwen en kinderen  daarheen gebracht in het kader van gezinshereniging echter na kort verblijf werden ze gedeporteerd naar Auschwitz. In Staphorst heerlijk genoten van mooie boerderijen, 3 vrouwen in klederdracht gezien, blijft zo leuk. In de enigste soevernierswinkeltje van het dorp een oude kraplap gekocht, net onder de 10 euro. De museumboerderij was gesloten, natuurlijk het was maandag even nog wat rondgekeken en vandaar gelopen naar station Meppel, een weg langs en door de polder alleen in Meppel kwam de bebouwing en wat afwisseling.

In Meppel sliep ik in een city-hotel, heel simpel maar meer is voor mij ook niet nodig. Ik had via telefoon inlogcode ontvangen dus mijn spullen op de kamer neergelegd en nog even Meppel in gegaan om te kijken en later te eten. Het jammere van Meppel was veel moderne winkels waardoor de oude panden helemaal achter moderne gevels verborgen liggen, persoonlijk viel het mij qua plaats erg tegen.'s avonds heerlijk gegeten en vroeg naar mijn kamer en slapen.