4daagse Nijmegen, dinsdag

19 juli 2016 - Nijmegen, Nederland

Spannende dag, nu voor het echie. De wekker ging om 4.00 uur, aankleden, ontbijt en lunchpakket klaarmaken. De wedren waar start en finish is maar een paar minuten lopen, op de wedren worden bij diverse meiden nog de  laatste vlechten in het haar gedaan, iedereen best behoorlijk gespannen daarna is het aftellen naar 5 uur waarna het startschot klinkt. Net voor mij kwam een groep van de politie de wedren oplopen dus uit voorzorg maar achter hun aangelopen, goede tempobepalers. Nu 5 minuten stonden  we al voor de verkeerslichten te wachten, bizar om mee te maken, zo'n grote mensenmassa en dan wachten voor verkeerslichten. De stad doorgelopen, overal jonge mensen die waren stappen en nu wakker zijn gebleven om iedereen een goede tocht toe te wensen. De Waalburg op, toeterende auto's en de zon die aan het opkomen is. Na Nijmegen gaat het door Lent, niet te geloven voor de huizen mensen in tuinstoelen, snoep en komkommer in grote bakken vastgehouden door kinderen en muziek, overal grote luidsprekers met muziek, soms fanfare, kamerorkest maar de lopers worden de dorpen doorgesleept met meezingers van oud tot modern. Na 5 km de eerste wc post, 26 cabines op een rij met grote hekken en goed georganiseerd, 1 meisje in het midden, gilt naar het meisje bij het hek het nummer welke leeg komt, dat meisje zegt het tegen de eerst wachtende en zo gaat dat in een razend snel tempo. Het Limburgse korps ben ik inmiddels kwijtgeraakt dus een nieuwe groep zoeken, de Australitische luchtmacht ik denk een grote van ong. 20, paar hele jonge jongens erbij. Zo achter deze groep doorgewandeldeld, de groep hield een goed tempo aan en maakte de weg vrij dus weinig last van de wat langzame lopers. Bemmel door helaas ging de groep daar rusten. Nu was mijn oog gevallen op een groep van Politieacademie noord-oost Nederland, veel pogingen van deze groep om te zingen helaas heel vals en hard maar veel lol, de politie heeft een speciaal 4 daagde zangboekje zoals vroeger bij de padvinders en kun je nog zingen, zing dan mij. Wel wat moderner zoals mijn opa van ja zuster, nee zuster. Els door, helemaal blauw versierd en daar werd ook defilé afgenomen, burgemeester en diverse mensen van leger, politie stonden keurig aan de kant onder afdakje. Richting Slijk-Ewijk, vlak daarvoor mijn lunchpauze gehouden dus bijna half uur gezeten in de schaduw om goed te rusten. Nadeel van de pauzes is wel dat ik iedere keer weer nieuwe groep moet zoeken met het juiste tempo en het liefst wat gezang. De militaire politie was nu uitverkoren, goed tempo en liedjes. Na Slijk kwam de beruchte dijk, volle zo'n gelukkig wel wat wind. Geen goede groep meer om achter aan te lopen dus zelf tempo en afkoeling zoeken, petje regelmatig natmaken, water drinken en sjokken maar weer naar de Waalburg, dat was het moeilijkste stuk warme brug en stad. Zo kwam ik om even over half twee weer binnen, ruim op tijd geen echte grote problemen gelukkig. Nog 120 km te gaan

1. Pia:
    20 juli 2016
    Netjes hoor! Hartstikke snel gelopen en het klinkt redelijk te doen. Bijzonder al die heerlijke heisa er om heen. Op naar de volgende dag!! Gelukkig koeler nu (hier tenminste) in Nijmegen een mega bui zagen we op het journaal. Was vast warm water!
  2. Rene:
    20 juli 2016
    Mooi verhaal Trudy.
    Je kan het toppertje
  3. Riny:
    21 juli 2016
    Leuk zeg om het zo mee te kunnen lopen het klinkt als een gezellige boel. Wat een idee om achter politie etc te lopen. Ben benieuwd hoe het morgen gaat!