Proloog Amsterdam CS - Hollandse Schouwburg

11 februari 2018 - Amsterdam, Nederland

Het was de dag dat heel Nederland in de ban was van de storm, als ik begin met het lopen van het Westerborkpad. Het boekje stond al een tijdje in de kast en in de winter is het een mooie gelegenheid om te starten ermee.

De proloog begon bij Amsterdam CS station, het echte startpunt heb ik niet kunnen vinden, wel bij de fietsenstalling een lantaarnpaal met sticker. Normaal zijn de LAW's heen en weer gestickerd maar nu is alleen de heenweg aangegeven en afbeelding van prikkeldraad over rood-wit gecombineerd met luisterfragmenten over bepaalde plekken waarlangs de route loopt. In het begin heb ik wel wat heen en weer gelopen om de juiste route te vinden of ik liep aan de verkeerde van de gracht maar op deze manier heb ik veel moois van Amsterdam gezien (naast sjouwende toeristen, koffieshops met de daarbij horende geurtjes ) en hele lange grachten. Het begon met de Brouwersgracht en het Melkhuisjesbrug, Brouwersgracht, Langestraat en zo naar Keizersgracht / Leliegracht / Prinsengracht en langs de Westerkerk met schitterende toren die echt overal bovenuit komt. Teveel grachten om allemaal op te noemen. Wel hele bijzondere stukken gezien zoals oude overdekte boekenmarkt, klederdrachtmuseum. Bij het Joods Museum ging het wederom mis, ergens maar waar weet ik niet, ben ik verkeerd gelopen ws bij de Weesperstraat niet gedraaid naar rechts maar rechtdoor gegaan. Het Wertheimpark had ik in 1e instantie ook voorbij gelopen maar teruggelopen en bij Spiegelmonument stilgestaan. Langs Artis naar Hollandse Schouwburg gelopen. Wat een ellende en verdriet moet daar geheerst hebben in de oorlogsjaren.