Hollandsche Schouwburg - Station Muiderpoort

11 februari 2018 - Amsterdam, Nederland

Vanaf Hollandsche Schouwburg via Plantage Middenlaan, richting Artis en Tropenmuseum. Aan de Plantage Middenlaan was de oude ingang van Artis en daar tegenover het monument voor het Kunstenaarsverzet, deze organisatie vervalste ong. 80.000 documenten en ze hebben een aanslag in 1943 gepleegd op het Bevolkingsregister van Amsterdam om te daar aanwezige gegevens te vernietigingen maar helaas daarna bij een poging om vrienden te bevrijden uit de gevangenis is de leider in 1944 gefussilleerd. Daarna kwam ik in een soort spoorput terecht alleen dan voor de Amsterdamse tram via allerlei omwegen en hekken lukte het om Alexanderplein over te stekken om net na het Tropenmuseum het Oosterpark in te gaan. In dit park staan het monument voor Slavernij en monument voor Theo van Gogh, na het Oosterpark langs het  Onze Lieve Vrouwe Gasthuis ging het richting Transvaalbuurt / plein. In deze wijk woonden voor de tweede wereld veel Joden uit de middenstand en in de oorlog werd deze wijk aangewezen als Judenviertel en werden er veel razzia's uitgevoerd. Na deze wijk was ik bijna bij Station Muiderpoort, vol van indrukken van deze dag.

Vanaf Station Muiderpoort was het 2 haltes naar Amsterdam Centraal en vandaar uit de intercity richting Delft. Moe maar voldaan.