Zuidlaren - Gieten, Drentse Aa / Hondsrug

6 september 2017 - Gieten, Nederland

Na een redelijk nacht zo rond 7.30 aan het ontbijt, helaas was ik mijn muesli vergeten dus toen ik die ging halen op mijn kamer wist de dame van ontbijtservice precies wat ik ging doen. Met mijn volgepakte rugzak ging ik op pad naar Zuidlaren, de bus gaat maar 1 x per uur dus zaak om niet te missen. In Zuidlaren was het even zoeken naar het aanknopingspunt van de route omdat ik de vorige iets ervan af geweken was. Bij Laarwoud ((havezate uit 17e eeuw) zag ik het merkteken weer staan en prompt liep ik al een rondje verkeerd :-( dus bijna een half uur later dan gepland liep ik over de brink van Zuidlaren op naar Dennenoord, waar ik met het Pieterpad ook langs was gekomen, dit stuk tot vlakbij Schipborg liepen deze paden gelijk op. Net buiten Zuidlaren begon het te regenen en dus het was poncho op en af dat is een nadeel van Nederland. Na Schipborg ging het pad naar Anloo, veel over de hei en door de bossen mooi stuk van Drenthe en gelukkig hunebedden, blijft altijd mooi om te zien. De eerste hunebed was de D8, een hunebed met 8 zijstenen en 4 dekstenen, de tweede D7 lag niet op de route en ik had geen tijd om daar naar toe te lopen. Door de bossen ging het nu naar het dorp, als ik bij de bosrand liep of bij akkers zag ik telkens een toren zoals van een kasteel hoog boven de bomen verschijnen, de toren van Anloo. In Anloo zelf stonden nog een paar mooie schuren met rietversiering zoals vroeger het gebruik was en ook 2 cafés die open waren, dat voor zo'n klein dorp. de toren bleek de kerktoren van Anloo te zijn de Magnuskerk, 1 van de apartste kerken ooit gezien, heel bijzonder. Na Anloo ging het weer de bossen in naar Terborgh, middenin de bossen lag een Pinetum, particulier aangelegd park met 400 coniferen, heel bizar om te zien en vlak daarbij het Hunebed Terborgh en tussen de bomen rondom veel grafheuvels uit de ijzertijd. Na Terborg op voor de laatste kilometers die dag het was wat afwisselend dan bossen dan weer fietspad tussen de akkers naar Gieten over de Oude Groningerweg, volgens het boekje zou ik mooi uitzicht hebben over meters diepe liggende Hunzedal maar dat is mij niet opgevallen. In Gieten zelf helaas verkeerd gelopen ipv linksaf te slaan het dorp uit naar bushalte ben ik rechtdoor gelopen en uitgekomen op de Brink en net de laatste 5 minuten deed het dorp zijn naam eer aan, het begon te hozen overal doorheen. Geen bus natuurlijk voorlopig dus ook niet voor 16.00 op de trein in Assen. Gelukkig was een mevrouw van buurtbus zo aardig om mij mee te nemen naar het grote busstation (bleek ooit bij de RABO bank in Delft gewerkt te hebben) en daarna de trein vanuit Assen naar Delft. Het was woensdag in Drenthe geen gehaktdag maar regendag. Maar mooie route jammer van de spetters