Exloo - Emmen, Hondsrug

16 oktober 2017 - Emmen, Nederland

Na een wandeling naar het station was het even wachten op de snelbus naar OV-knooppunt Gieten, bij de melding dat ik daar moest overstappen zei de chauffeur dat de bewuste bus niet meer rijd 😁 oeps foutje 9292 bedankt maar gelukkig was de chauffeur verkeerd ingelicht en kon ik toch met de bewuste bus naar Exloo, daar midden op de Hoofdstraat uitgestapt en wat rook het toch naar schapen, geen wonder als je naast de schaapskooi staat 😂 Maar de schapen waren een uurtje tevoren naar het land te gaan. Al heel snel was ik het dorp uit en tussen de Essen door naar het Molenveld, een oud stuk hei, favoriet bij hondenbezitters. Dwars door Molenveld en ik kwam vlak bij beginpunt weer uit. De route stond goed aangegeven met bordjes tot vakantiepark Hunzebergen, niets meer aangegeven paar kilometer lang, dus rugzak op rugzak af, niet erg handig. Na Valthe ging het gelukkig beter, in het dorp een broodje gekocht en weer het bos in op zoek naar hunebed en het onderduikershol een plek waar alle onderduikers de oorlog hebben overleefd. 1 X verraden maar gelukkig door 2 agenten gered, alleen degene die het organiseerde is gefusilleerd door de Duitsers. Op naar het laatste stuk richting Emmen, in het boekje stond het mooi aangegeven neem de alternatieve route richting Hunebedden en u komt vanzelf weer op de route. Nu sprekend uit ervaring nee zo werkt dat niet, geen alternatieve route te vinden, uiteindelijk wel de hunebedden en ook geen aansluiting gevonden op de originele route. Dus maar op de gok richting station gelopen en op het einde de bus maar achterna met bordje Station, in Emmen geen stationsweg maar Seinweg. Bij station hoefde ik niet lang te wachten oo de snelbus en in Gieten ook maar 14 min voordat de andere bus kwam. Zo rond half vijf weer in Assen, kaart voor mijn ouders gekocht en bij Hema lekkere salade en toetje. Heerlijk wandelweer soms te warm bij terugkomst in Assen was het nog 23 graden en dat voor oktober.