Borger - Gieten, Hondsrug

15 oktober 2017 - Borger, Nederland

Onder invloed van een orkaan bij Ierland kon ik genieten van het veruitzicht van heerlijk zomerweer in oktober. De trein van 07.12 gepakt en via Rotterdam, Utrecht en Zwolle in de trein naar Emmen, onderweg allerlei plaatsen passerend waar ik geslapen heb tussen het wandelen van het Pieterpad, wat lijkt het dan een korte afstand. In Emmen de Q-bus naar Borger, ideaal deze verbinding. De volgende halte van deze bus was Gieten met de bus 8 min maar om te lopen zou er wel wat meer tijd in gaan zitten. Borger is bekend om het grootste hunebed van Nederland en het hunebedcentrum, eerst daar koffie gedronken helaas was het erg druk bij het museum dus dat maar overgeslagen misschien dinsdag als het rustiger, er was een oertijddorp met verklede mensen dus voor kinderen erg leuk.

Nu het nemen van foto's eindelijk begonnen met wandelen naar Gieten net achter het hunebedcentrum ligt het buurtschap 't Zwaantje met mooie grote boerderijen en veel paarden. Tussen de weilanden en bossen door naar de volgende hunebedden bij Bronneger waar weer te zien was hoe " gemakzuchtig" mensen zijn, langs de weg bij de hunnebedden komen en gaan van auto's vader, moeder en kids auto uit klauteren op steen foto auto in volgende steen. Ze missen zoveel moois van de omgeving. Na deze 5 hunebedden op naar het volgend toeristisch trekpleister, het Drouwernerzand een zandverstuiving schitterend gebied met door de regen en nu warm weer heel veel paddestoelen. Helaas hier een extra rondje gelopen wat niet echt de bedoeling was. Na de zandverstuiving liep ik zo Gasselte in en ook weer uit richting Gieten waar ik onderweg een heel stuk over de oude spoorlijn liep, na een tijdje hoge trap op en daarna een tijd hoog langs de spoorlijn verder. Het stuk verder naar Gieten was wisselend bos / bosrand / weilanden. In Gieten de weg gevraagd naar viaduct voor de snelbus want de regulaire bus rijdt niet op zondag. Met redelijk wat omzweverigen toch bij OV knooppunt terecht gekomen waar de kiosk op zondag zeer goede zaken doet bij mensen uit het dorp voor een snack / koffie of ijs waarna iedereen weer op de Stella fietsen terug ging. De bus naar Assen was 3 minuten weg dus het werd lang wachten. In Assen de bus naar hotel genomen, ingecheckt en heerlijk gegeten helaas is het hotel duur qua maaltijden maar wel erg lekker. Vroeg naar bed en morgen een lange route Exloo - Emmen