Borger - Exloo, Hondsrug

17 oktober 2017 - Exloo, Nederland

Na lekker ontbijt vroeg op pad naar Borger, voor mijn gevoel ging de bus helemaal verkeerd maar gelukkig na een half uur toch in Borger beland. De marktkooplui waren nog bezig hun kramen aan het opbouwen, bevolking was nog niet echt op pad. Eerst maar naar het Hunebedcentrum voor een foto van het grootste hunebed van Nederland nu zonder klimmende mensen, onderweg genoten van schitterende zon wat achteraf bleek kwam door stof van Sahara en de orkaan bij Ierland. Het is niet gelukt om deze oranje bal goed op de foto te zetten. Na wat rond te hebben gelopen op het centrum de route opgezocht en op pad naar Exloo, het eindpunt van deze dagen. Het eerste stuk ging door Borger zelf en de nieuwe aanbouwwijken, veel asfalt dus daarna het Buinerveld in dat was onverhard met veel "bos", als je goed kijkt is het allemaal aangelegd zoals alle bossen in Drenthe. Via een heideveld  langs het Land van Bartje, het bekende bungalowpark met op het heideveld veel honden en gezinnen ivm herfstvakantie, maar al snel was het weer rustig zeg maar uitgestorven. Door de boswachterij Exloo, soms met gevoel dat ik heen en weer liep in gebogen lijnen, langs akkers waar boeren bezig waren om bieten ed binnen te halen. Langs 2 grote grafheuvels uit ijzertijd en vlakbij Exloo hunebed D30 een korte etappe maar dat had ik bewust gedaan. In Exloo kwam ik een openbare autowasplaats tegen met gratis grondwater, later in de bus zag ik er nog een paar. Eerst maar koffie gedronken in Exloo met een Drentse wafel, dat ging er goed in. Een kaart gekocht en toen gewacht op de bus naar Emmen, vlak voordat de bus kwam arriveerde de schaapskudde al in het dorp heel snel nog wat foto's gemaakt. Blijft altijd bijzonder te zien hoe hard en met veel plezier de honden werken om de kudde in het gareel te houden. 3 honden had deze kudde waarvan 1 in opleiding. Vroeg in de middag weer in Emmen, de trein naar Zwolle en het lange zitten naar het westen kon beginnen. Rond half 5 in Delft en kan ik terug kijken op 3 hele mooie dagen in Drenthe, nog 5 etappes te gaan dan is dit mooie pad klaar. Inmiddels 229 officiële kilometers afgelegd maar ws wel een kilometer of 50 extra gewandeld. Nog 95 km te gaan.

1. Pia:
    24 oktober 2017