2. Oldenzaal - Borne, Twente

8 november 2017 - Oldenzaal, Nederland

Na een vroeg ontbijt en daardoor ook de vroege buurtbus was ik om 8.00 uur in Oldenzaal, mooi nog de tijd om wat uitgebreider rond te kijken. Het weer was zo zo, droog maar somber. Oldenzaal is een stad dus ik verwachtte wel iets van muren / grachten / poorten maar niets van dit alles wel zijn er wat mooie oude gebouwen bewaard gebleven en de gigantische St. Plechelmusbasiliek. Na het centrum ging de route door een park naar het natuur en recreatiegebied Het Hulsbeek, mooi en uitgestrekt gebied aangelegd in de jaren 70 op een oud landgoed. Vanuit dit bosrijk gebied langs de oude boerderij Erve Hulsbeek liep ik zo het gebied in rondom Deurningen. Hier was goed zichtbaar dat de boeren het land verhoogde met mest, als je goed kijk veel rondingen in het landschap en verdwaalde boerderijen, de zgn. Eenmansesje, veel zandpaden en gelukkig nog veel jong vee buiten. In Deurningen liep ik tegen een uitgebreide kaasboerderij aan met een belevingsgedeelte, aan de ene kant was het open en kijk je zo de stallen met koeien in en aan de andere kant zag je hoe kaas gemaakt werd. Zeker voor kinderen erg leuk, voor mij was het gedeelte met koffie en lekkers interessant 😂 Hier koffie met Monchou in potje genomen en wat uitgerust. Op het kerkplein zag ik een atelier voor carnavalskleding, de stoute schoenen aangetrokken en naar binnen gegaan voor een foto van de mutsen, de eigenaresse vertelde ze dat ze alles zelf maakte voor heel Nederland. Vanaf school was ze hierin bezig, eerst in dienst van iemand en later eigen zaak.

Op naar het laatste stuk voor deze dag, er kwam nu een heel groot stuk struinpad, daar ben ik nooit zo voor in, gezien de ervaringen met bagger dus ik koos voor de alternatieve route met minder kans op bagger. Goede keus geweest, wel een tijdje getwijfeld of ik echt goed liep maar zowaar al twee dagen niet verkeerd gelopen! Bij Erve Aalderink gestopt met de route en naar Borne gegaan om vandaar de trein naar huis te nemen.

In Borne wat rondgelopen waar van oudsher veel textiel vandaan kwam maar helaas is ook hier veel werkeloosheid gekomen door de opkomst van goedkope arbeidskrachten in Oostblok / Azië / Afrika. Veel bijzondere gevels de oude kern is klein maar lijkt gezellig. Natuurlijk was er markt dan is het altijd wat rommeliger dan normaal. Bij bakker Bart koffie gedronken en op naar de trein, bijna 3 uur reizen voor de boeg.