Nederhemert-Noord - Drunen, Pelgrimspad deel I, etappe 10

26 december 2015 - Drunen, Nederland

Wederom vroeg op, de trein van 07.05 naar Breda daar overstappen op sprinter naar Zaltbommel en dan met buurtbusje naar Nederhemert-Noord. De chauffeur had geen idee waar de halte was in Nederhemert, onderweg dus 2 x gevraagd aan andere mensen waar hij mij moest afzetten in het dorp maar gelukkig goed terecht gekomen. Eerst een kwartiertje lopen naar de splitsing zomer-wintervariant van de route en vandaar uit verder gewandeld om de Afgedamde Maas heen naar de Bergsche Maas waar ik met het pontje over kon richting Heusden. De andere pontjes zijn in de winter uit de vaart genomen. Vanaf de pont over het fietspad naar Heusden langs een grote ijzerfabriek. Heusden is een oude vestingstad en de stad van Maria v Heusden, op deze wandelroute de tweede plaatst waar een heilige woont (de eerste was Haastrecht), eerst op zoek naar een plek waar ik koffie kon drinken en ik had geluk er was koffie en een likeurtje erbij dat smaakte toch wel goed na een halve dag wandelen. Toen in de stad zelf wat rond gelopen en gekeken, bij Maria op bezoek geweest alleen jammer dat het beeldje zelf niet verlicht was, ze stond verborgen in een donkere nis. toen maar een foto gemaakt van een ansichtkaart zodat ik toch kon zien hoe het beeldje eruit zou zien. Vanuit Heusden langs Oud-Heusden richting Elshout gelopen, dwars door natuurgebied Hooibroeken wat veel weg had van moerasachtig gebied, over zeedijk met ong. 11 wielen, nog overblijfselen van de Elisabethvloed en latere overstromingen naar Elshout. Begin van Elshout was de Kapelstraat, dus ik dacht dat wordt een kort ommetje maar helaas het was ruim 3 kilometer lange straat dus 6 heen en terug. Aan het einde van Kapelstraat was de Mariakapel, de Genadekapel. De huidige kapel is gebouwd in 1964 met een olijfhouten kopie van het originele beeld wat in de St Jan Evangelistkerk staat dus ik bedacht dat kan nooit ver weg zijn maar schijn bedreigt ook in een klein dorpje. De kerk was zich nog aan het klaarmaken voor de Kerst, de kerststal stond al wel maar nog geen verdere versieringen. Dit Mariabeeldje was wel verlicht maar stond hoog opgeborgen zodat ook zij niet mooi op de foto kwam. na wat foto's gemaakt te hebben de 3 kilometer teruggelopen om zo verder te lopen naar het eindpunt Drunen. Eigenlijk was ik van plan geweest om vandaag verder te lopen over de Loonse en Drunense Duinen maar gezien de tijd toch maar de bushalte opgezocht. Helaas was het ook vandaag bij donker van huis af en bij donker weer thuis. Nog 1 etappe dan is Pegrimspad deel 1 klaar, helaas niet gered in 2015 maar wel mooi resultaat.

1. Pia:
    26 december 2015
    Prachtig resultaat! en die L&D duinen komen nog wel! zo prachtig daar. Mooie start voor het nieuwe jaar.