8. Klarenbeek NS - Deventer, Veluwe

1 november 2017 - Deventer, Nederland

Na een heerlijk ontbijt naar de bushalte gewandeld, om de etappe op te pakken eerst bus naar Apeldoorn en vandaar trein naar Klarenbeek. Zo begon om ong. 09.15 de wandeling, eerst stukje Kabouterdorp en vandaar de bossen door richting Appen ( nooit van gehoord), precies waar het ingewikkeld was miste ik een aanwijzing eerst schuin rechtdoor gelooen en daar zag ik 3 reeën voorbij sprinten, door de bagger weer terug toen links af en helaas was dit ook niet het goede pad. Met een vijfsprong kan je vele kanten op en ik zag maar 1 tekentje wel pad niet 😂 maar het laatste pad afgelopen en via Google Maps weer op de juiste route gekomen. Daarna ging het prima tot in Gietelo op de Bandijk maar met wat gevraagd op de juiste dijk gekomen, sla je de bladzijde om en daar staat tussen Gieteloo en Wilp is op de Bomendijk niet gemarkeerd. Voor mijn gevoel lijkt Bandijk toch echt niet op Bomendijk maar dit was verkeerd gedacht. Dankzij de imker in Gietelo op de juiste dijk terug gekomen en deze gevolgd tot Wilp, de kerk van Wilp zag ik al van verre liggen. Even tussendoor ivm privé terrein een vierkantje gelopen, wel de Dijkroute en ook even op de begraafplaats rondgekeken. In Wilp even gepraat met een inwoner, die vond zijn woonplaats net een Frans dorpje (?) Ooit kwamen er diverse verre familieleden uit Wilp wat ik nu beter te begrijpen kan.Voorst en Wilp liggen op loopafstand en aan dezelfde kant van de IJssel. Via de winterdijk naar Deventer gelopen, dat vind ik altijd jammer van winterdijken, je ziet het water zo slecht. Wel mooi zicht op de bruggen over de IJssel zeker de oude IJsselburg met kerk was indrukwekkend. Bij het hotel over de IJssel met het pontje en zo via oude stad naar station gelopen. Vreemd idee dat in deze stad vroeger mijn familieleden veel kwamen, toen was er nog geen auto / fiets, ze waren te arm voor paarden. Ze waren maar simpele dagarbeiders, een beetje de aardappeleters van Van Gogh. Wat hebben wij het dan toch maar beter getroffen. 2 X een beetje miezer en s middags zelfs regelmatig de zon, op het station 3 min moeten wachten oo de trein naar Amersfoort, overstap Rotterdam en dan toch redelijk vroeg thuis ondanks dat ik ipv beloofde 16 km toch ruim 25 km in de benen heb zitten.