Leiden: Pannenkoekroute de Schaapsbel

21 oktober 2017 - Leiden, Nederland

Buienalarm gaf raar weer op, in het middag veel regen bij Amersfoort dus besloten om in het westen te blijven. De wandeling begon op het station en liep over het terrein van Museum van Land en Volkenkunde naar de parken langs de singels, de vorige keer in Leiden had ik dit stuk van de route vanaf de andere kant gelopen daarna dwars de stad door langs hofjes / weeshuis en de burcht. Hier viel pas de eerste miezer, gelukkig erg kort. Wat wel een verrassing was, was het Sint Anna Aalmoeshuishof. Een mooi stil afgesloten hofje, helaas was de kapel niet open. Het schijnt de oudste gebrandschilderde ramen van Nederland te hebben. Vlak voor het einde een lekkere pannenkoek gegeten.

'S middags eerst het  SieboltHuis bezocht, een heel klein maar schitterend museum mete Japanse verzameling van dr. Siebolt uit de tijd dat Japan nog afgesloten was voor buitenlanders, op de bovenverdieping was een kleine expositie van morderne Japanse kunstenaars met lak en een expositie over oude Japanse landkaarten.

Daarna op zoek naar het Pilgrimsmuseum, moeilijk te vinden en ik vond het wat tegenvallen 2 kleine kamertjes erg rommelig ingericht. Vlak daarbij was een antieke zaakje met zeer dure spullen ook in een oud pilgrimshuisje en afgeladen dat die zaak was en vol gepropt met alles en niets. De eigenaar verkocht volgens spullen met grote leugens aan buitenlanders, bv tinnen bord uit 1650 prijs heb ik niet opgevangen maar het zag er zo gaaf uit dat was nooit paar honderd jaar oud. Op de weg naar station even bij land en volkenkunde museum binnen geweest maar eigenlijk te moe dus weinig gezien. Een mooie droge dag gehad ondanks wisselende voorspellingen.