Groene Wissels: Schiedam

14 januari 2017 - Schiedam, Nederland

al jaren woon ik vlak bij Schiedam maar ik was nog nooit Schiedam zelf in geweest. Wel gehoord van de vele molens en de jenever maar dan hield het ook op voor mij. Met weinig tijd maar toch willen lopen besloot ik op een zatermiddag een groene wissel wandeling te gaan uitproberen, lijkt veel op NS wandelingen van vroeger maar helaas geen enkel teken op bomen of lantarenpalen maar simpel papiertje. Vanaf het station via diverse singels ( met geen water) richting oude dorpskern en kerk, na de Lange Kerkstraat ging het richting binnenhaven maar helaas voor mij ging het hier mis en heb ik een half uur lopen dwalen voordat ik weer op de route was, via Lange Haven langs het Jenevermuseum naar café de Unie, voor velen een begrip in Schiedam maar  het bestond niet meer, daar de straat overgestoken en het Stadspark De Plantage in, het oudste stadspark van Nederland met oa een rosarium, via dit park naar de Nieuwe Haven met oude pakhuizen met historisch namen zoals Wassenaar, Rotterdam en Amsterdam om zo in het volgend park te komen, het Sterrebos. Ook een oud park maar door de aanleg v Wilhelminahaven erg klein geworden. Daarna een stukje door de bebouwing v Schiedam langs metrostation om in groen stuk te komen met oude begraafplaats en vijver met torentje uit Leiden. Het laatste stuk ging langs de molens,waarvan er 2 gerestaureerd worden en pakhuizen. Heel onverwachts stond ik weer bij het station.Een aparte wandeling, een stad wat lijkt op kern van Maassluis maar toch met een heel ander verleden. Beetje ondanks de goede restaureerde gebouwen vergaande glorie door de komst van grotere schepen / havens.