Dordrecht, Oude havens en Groene parken

10 september 2017 - Dordrecht, Nederland

Het was monumentendag dus een mooie gelegenheid om 2 dingen met elkaar te combineren, een korte wandeling en bezoek aan diverse monumenten die open zijn.

Het voordeel van deze wandelingen is dat het startpunt het station is en redelijk goed omschreven is, het fijnste vind ik nog steeds tekens maar dit is een goed alternatief. Vanaf het station ging de wandeling naar centrum van de oude stad, het blijft altijd leuk de doorkijkjes bij bruggen, oude huizen. Je merkt in Dordrecht wel heel goed dat Johan de Wit hier geboren is, standbeelden / straten naar hem genoemd. Langs het stadhuis met een heel klein herinneringsmonument voor Jodenvervolging naar de kerk die zowel vanaf Zwijndrecht als vanuit de binnenstad overal zichtbaar is. De kerkdienst was nog bezig dus niet de kerk bekeken, langs de kerk naar Oude Maas en diverse kleine haventjes met oude schepen en net als in Delft veel toeristen mn uit Frankrijk. In de Voorstraat was een klein hofje met een mooie kapel, de Oudkatholieke Kerk. Kort daarna door een supersmalle steeg, de Zakkendragersstraat, zo smal had ik nog nooit meegemaakt. Door de Doelenstraat dan weer door een poortje De Munt, waar het gebouw van Vrijmetselarij kon worden bekeken. Omdat ik de eerste bezoekster was, werd het een uitgebreide prive rondleiding. Veel verteld maar toch wel geheimzinnig. Na de Munt naar het oude kloostercomplex met iets verderop het Arend Maartenshof waar de Regentenkamer open was. Vlak daarbij lag het Dordrechts Museum waar ik de tentoonstelling van Aert Schouman heb bekeken, deze was nog een paar dagen open en de moeite waard om rond te lopen. Ik merk wel dat ik niet echt een museumtype ben, ik vind het wel leuk als er uitleg ed bij is maar om zo rond te lopen. In het museumrestaurant wat gedronken en verder gelopen naar het Merwesteinpark en het Oranjepark. In vergelijking met Amsterdam kleine parken maar het zijn parken. Onder de spoorlijn door naar het Weizigtpark en via dit park uitgekomen aan de achterzijde van station.